Aşırı Terleme Tedavisi

Aşırı terleme, ter bezlerinin hiperaktivitesine bağlı olarak deri yüzeyine salgılanan ter miktarının artmasıdır. En sık avuç içi, ayak tabanı ve koltuk altlarında görülür. Genellikle çocukluk dönemi ya da ergenlikte başlamakta ve yıllarca devam edebilmektedir.

Nedenleri nelerdir?

Genellikle aşırı terleme yapısal olarak ortaya çıkar. Olguların yüzde 40’ında aile öyküsü mevcuttur. Nadiren bir hastalık (tiroid bezi hastalıkları ve şeker hastalığı gibi) veya kullanılan bazı ilaçlar (aspirin ve insülin gibi) aşırı terlemenin nedeni olabilmektedir.

Nasıl tedavi edilir?

Yapısal olarak ortaya çıkan aşırı terlemenin tedavisinde, etkinliği kanıtlanmış olan iki yöntem uygulanmaktadır;

1. İyontoforez
  2. Botulinum toksini enjeksiyonu

İyontoforez Nedir?

İyontoforez, ellere ve ayaklara, musluk suyu ya da özel ilaçlı bir su içerisinde 15-25 miliamperlik akımın uygulandığı bir işlemdir.

Hangi bölgelerdeki aşırı terlemenin tedavisinde kullanılır?

Avuç içi ve ayak tabanlarında görülen aşırı terlemenin tedavisinde uygulanır.

Nasıl etki eder?

Ter bezi kanallarında tıkanmaya neden olarak etki ettiği düşünülmektedir.

Ne sıklıkta uygulanır?

Bir ay boyunca haftada 3-5 gün, 20 dakika süre ile uygulanmaktadır.

Etkisi ne zaman ortaya çıkar?

Terlemede azalma 1-2 hafta içerisinde ortaya çıkmaktadır. Birinci ayın sonunda istenen etki elde edildikten sonra 2 haftada ya da ayda bir kez tekrar edilebilmektedir.

Ağrılı bir uygulama mıdır? Yan etkileri var mıdır?

İyontoforez sırasında el ve ayaklarda iğnelenme, karıncalanma hissi, deride hafif kızarıklık ve kuruluk görülebilir. Ancak bunlar kısa sürede kendiliğinden düzelir.

Botulinum Toksin Nedir?

Toprakta ve suda bulunan Clostridium botulinum adlı bakteriden elde edilen bir ilaçtır.Botulinum toksini sinir uçlarında iletimi sağlayan maddelerin salınımını engelleyip, sinirler ile sinirlerin ulaştığı organlar arasındaki iletimi durdurarak etkisini gösterir. Aşırı terleme tedavisinde 1994 yılından beri uygulanmaktadır.

Nasıl uygulanır?

Aşırı terleyen bölgedeki derinin içine özel, ince uçlu iğnelerle uygulanmaktadır.

Nasıl etki eder?

Ter bezlerini uyaran sinir uçlarından uyarıcı madde salınmasına engel olarak etki göstermektedir.

Etkisi ne zaman ortaya çıkar?

Uygulamadan 3 gün sonra terlemede azalmalar görülmeye başlanmaktadır. Yaklaşık olarak 15. günde etki en yüksek düzeye ulaşmakta ve terleme tama yakın kaybolmaktadır.

Etkisi ne kadar sürer?

Etki süresi kişiye ve uygulanan doza göre değişmekle birlikte yaklaşık olarak 4-6 ay devam etmektedir. Etki ortadan kalktığında, tekrar uygulanmaktadır.

Ağrılı bir uygulama mıdır?

Koltuk altı uygulamalarında şiddetli olmayan bir ağrı hissedilir. Uygulamadan önce o bölgeye anestetik etkisi olan bir krem sürülerek ağrı hissi azaltılmaktadır. Avuç içi ve ayak tabanına yapılan enjeksiyonlar ise daha ağrılı olmaktadır. Bu nedenle anestetik etkisi olan krem uygulamasının yetersiz kaldığı durumlarda soğuk hava uygulaması eşliğinde işlem yapılmaktadır.

Yan etkileri var mıdır?

Bilinen önemli bir yan etkisi yoktur.

Hangi bölgelerdeki aşırı terlemenin tedavisinde kullanılır?

Koltuk altı, avuç içi ve ayak tabanlarında görülen aşırı terlemenin tedavisinde uygulanmaktadır.

Kimlere uygulanabilir?

Gebeler, emziren anneler ve özel bazı kas-sinir hastalığı olanlar dışında herkese güvenle uygulanabilmektedir.